קרדיט - Canva

אף אחד לא אוהב לחשוב על הרגע בו ילך מן העולם, אך הדבר לצערנו הוא בלתי נמנע. חלוקת עיזבון לאחר פטירתו של אדם אינה דבר קל ליורשיו שנמצאים לאחר מותו במצב לא פשוט של אבל. לכן, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על פי צוואה. צוואה גם מאפשרת למצווה להחליט לגבי אופן חלוקת העיזבון באופן מוחלט. הוא יכול להחליט להוריש חלק מרכושו גם לאדם שהוא קרוב משפחה רחוק או שאינו קרוב משפחה בכלל, מה שאינו מתאפשר בחלוקת הרכוש על פי חוק הירושה הנעשה לפי דרגת הקרבה. לכן, חשיבה על הדבר מבעוד מועד, כאשר אדם נמצא במצב פיזי, קוגניטיבי ומנטלי טוב ועריכת צוואה אצל עורך דין צוואות תיתן לו שקט נפשי וידיעה שדברים מאורגנים ומסודרים לפחות מההיבט הזה.

דרכים שונות לעריכת צוואה

הדרך המוכרת ביותר לעריכת צוואה היא בכתב יד. המצווה כותב את הצוואה בכתב ידו כשעליו לצרף תאריך עריכת הצוואה בכתב יד ולחתום. אמנם ניתן לערוך צוואה באופן עצמאי אך מומלץ מאוד לעשות זאת אצל עורך דין צוואות אשר ידאג לכך שניסוח הצוואה יהיה ברור וחד משמעי ולכך שלא יפלו בצוואה טעויות או פגמים טכניים שיפסלו אותה כך שלא תקבל בסופו של דבר תוקף משפטי. דרך אחרת לערוך צוואה היא בע"פ. דרך זו מיועדת רק לאדם הנמצא במצב פיזי לא טוב כך שאינו יכול לערוך צוואה בכתב. צוואה זו נערכת כאשר המצווה מכתיב את דבריו בפני שני עדים השולטים בשפתו ורושמים את הדברים באופן מדויק. אופציה אחרת היא עריכת צוואה בפני עדים. הצוואה יכולה להיות כתובה או מודפסת והחתימה ע"י המצווה נעשית בנוכחות עדים. אופציה רביעית היא חתימה בפני רשות: חתימה על הצוואה בבית המשפט או ברשות מוכרת אחרת כמו רשם הירושה או נוטריון.

לדאוג לענייני אדם אהוב שאינו מסוגל לטפל בעצמו- כך תעשו זאת

גם האדם הנחשב בעל יכולות קוגניטיביות ו/ או פיזיות גבוהות יכול בשלב כלשהו בחייו, במיוחד בגיל מבוגר מאוד, לאבד מיכולות אלה עד כדי כך שאינו מסוגל עוד לטפל בעצמו ובענייניו. הפתרון לכך הוא מינוי אפוטרופוס: אדם אשר יטפל בענייניו החל מאותו רגע בו נקבע שאינו יכול לעשות זאת בעצמו. מטבע הדברים ישנה השתדלות רבה ככל האפשר שאותו אדם יהיה קרוב אל החסוי, רצוי מדרגת קרבה ראשונה או שניה. אותו אדם המעוניין לעשות זאת מגיש תביעה למינוי אפוטרופוס בבית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט דן בעניין ומחליט האם אותו אדם אכן מתאים למלא את התפקיד האחראי והלא פשוט של אפוטרופוס האמון על כל ענייניו של החסוי: עניינים בריאותיים, כספיים ועוד.

עו"ד יוסי ברקוביץ מתמחה בכל הקשור לירושות, צוואות ומינוי אפוטרופוס. הוא מלווה את לקוחותיו בכל נושא במקצועיות וברגישות. מוזמנים ליצור קשר.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here