מה זה כתב אישום?

כאשר נפתח במדינת ישראל הליך פלילי כנגד אדם או ארגון מסוים, השלב הראשון בתהליך זה הוא הגשת כתב אישום. כתב האישום מוגש על ידי התובע – משטרת ישראל, הפרקליטות או עורך דין מוסמך בתחום המדובר, ואם אכן מוגש כתב האישום ניתן להבין מכך שני דברים – האחד – ישנה סבירות גבוהה שלתובע יש הוכחות שבאמצעותן ניתן להוכיח מעל לכל ספק כי אכן אותו אדם אשם כפי שמתואר בכתב האישום והשני – יש עניין לציבור בהוכחת אשמתו (או חפותו) של אותו אדם באותו עניין.

במדינת ישראל הגוף הרשמי התובע הוא פרקליטות המדינה. לפרקליטות ישנם כמה גופים אשר מייצגים אותה ומהווים באי כוחה, כמו למשל התובע הרשמי של משטרת ישראל או כל תובע אחר אשר כתב האישום מוגש אמנם על ידו, אך מטעם פרקליטות המדינה. לכתב האישום יש שני צדדים – התובעת, שהיא מדינה ישראל והנתבע – אותו אדם אשר נגדו מוגש כתב אישום. כתב האישום פותח במילים "מדינת ישראל נגד פלוני אלמוני".

מה עוד כדאי לדעת על כתב אישום?

מערכות משפט שונות ברחבי העולם מייצגות או מקיימות תהליך משפטי שונה מאשר בישראל. כך למשל בבתי המשפט הפדרליים בארצות הברית הצד התובע הוא חבר מושבעים גדול (חבר מושבעים הינו גוף שאינו קיים במערכת המשפט הישראלית). באנגליה, לדוגמא, הגוף התובע הוא המלך וכתבי האישום מוגשים בשמו ומטעמו. גם בסיום הליך משפטי כאשר נגזר פסק הדין, הוא מסתיים במילים המלכה (או המלכה) נגד אדם זה או אחר. בישראל ישנן עבירות קלות אשר אנשים פרטיים יכולים להגיש בגינן קובלנה פלילית המקבילה לכתב אישום רשמי וממלכתי.

איזה מידע מצוין בכתב אישום?

כתב אישום כאמור הוא השלב שבו מתחיל ההליך המשפטי במדינת ישראל. מפורטים בו סעיפי המחלוקת בין המדינה לבין האדם הנאשם, כלומר אילו עבירות הוא ביצע, לטענת המדינה. חשוב מאד להיות מלווה בעורך דין בקיא ומנוסה לכל אורך התהליך המשפטי על מנת לוודא משפט הוגן וידיעת כל הפרטים. עורך דין אסף דוק הוא עורך דין המתאים למשימות מסוג זה.

גיא פלנטר עורך דין פלילי בצפון – 03-744-7448

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here