קרדיט Canva

תהליך גמילה של אדם מכור הוא שלב מכריע בחזרתו של המכור לסמים לחיים מלאים ונקיים. בניגוד להתמכרות לטבק ולהתמכרות לאלכוהול, התמכרות לסמים מתפתחת הרבה יותר מהר ומשתרשת עמוק יותר. הדבר נובע ממנגנון הפעולה של רוב התרופות המחליפות את הורמוני השמחה הטבעיים במוח האנושי כמו דופמין, אוקסיטוצין, סרוטונין ואנדורפינים. אופוריה נרקוטית חזקה הרבה יותר מהנאות מסורתיות, ותהליך גמילה מסמים קשים הוא הרבה יותר עוצמתי מהנגאובר אלכוהולי או אי נוחות של אנשים שהפסיקו לעשן. כמעט בלתי אפשרי להפסיק להשתמש בסמים באופן עצמאי בבית. הדרך היחידה לנצח את ההתמכרות לסמים היא טיפול ושיקום ממושך במרכז גמילה, ולאחר מכן שילוב מחדש בחיים הנורמטיביים מחוץ למרכז הגמילה.

תכונות של שיקום מכורים לסמים

שיקום מכור לסמים מתחיל לאחר הקלה בתסמינים חריפים של ההתמכרות – ניקוי רעלים מהגוף וטיפול אינטנסיבי במחלות המתפתחות לאחר שימוש ממושך בחומרים פסיכואקטיביים.  גמילה מסמים קשים וגם גמילה ממריחואנה מביאה היבטים פסיכולוגיים, פיזיים וחברתיים. מטופל במרכז שיקום חייב:

  • להעריך באופן מלא את ההרס שמביאה איתה התמכרות לסמים;
  • להבין כי במעשיו הוא פוגע לא רק בעצמו, אלא גם במקורבים לו;
  • להבין שלא משנה כמה רחוק המחלה הגיעה, עדיין יש מוצא ותמיד ניתן לעבור גמילה מוצלחת;

מה הם תנאי הגמילה האופטימאליים?

בהתאם לסוג החומר הפסיכואקטיבי בו נעשה שימוש וקיימת ההתמכרות, נקבעת גם תקופת הגמילה. לפי האמונה ושיטת הטיפול של מרכז גמילה ניקה ישראל על המכור להיות מבודד לחלוטין מהסביבה החברתית לשעבר, הקשורה ישירות לפיתויים שהוא מנסה להיגמל מהם. משימתם של רופאים, פסיכולוגים ומטפלים היא ליצור סביבה וגישה חיובית שתאפשר למטופל שעובר גמילה ממשככי כאבים להחליף את הגישות הישנות שעלו במהלך התלות הכימית.

חייבים להודות שאי אפשר למגר לחלוטין התמכרות לסמים מאדם פרטי. כאשר העיקר במהלך תהליך גמילה לא להירפא באורך פלא מההתמכרות, אלא למזער את הסיכון להישנות, וללמוד כיצד למגר גירוים שיכולים לגרום לשימוש חוזר בסמים. חלק משיטות הטיפול בהתמכרויות הן:

  1. מפגשים אישיים וקבוצתיים שמטרתם לשנות אוריינטציות חיים ודיכוי תסמונת החרדה והמצבים הדיכאוניים.
  2. פיזיותרפיה שמטרתה לדכא את המוקדים הכואבים במוח הנובעים מהנסיגה משימוש בחומרים ממכרים.
  3. תרגולי כושר מסורתיים שמטרתם השגת הרמוניה רוחנית – יוגה, מדיטציה, תרגילי נשימה של צ'יגונג.
  4. טיפול באמנות, שנועד לחשוף את היכולות היצירתיות הנסתרות של המטופלים.
  5. פסיכותרפיה התנהגותית במהלך שיעורים בקבוצות של מכורים לסמים לשעבר.

לא משנה כמה יעיל הטיפול בהתמכרות לסמים, רק שיקום מקיף יסודי של מכורים לסמים הוא ערובה לתוצאה מוצלחת. אם אתם זקוקים לטיפול ותמיכה מקצועית צרו קשר עם מרכז גמילה ניקה ישראל.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here